خرید روسری تقدير از كيارستمي در روز فردوسي

همزمان با بزرگداشت روز فردوسي، شامگاه گذشته، فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران در خانه سينما گرد هم آمدند و كارت عضويت افتخاري كانون فيلمنامه‌نويسان را به عباس كيارستمي اهدا كردند و سپس از فريد مصطفوي فيلمنامه‌نويس تقدير كردند.
به گزارش ايسنا، در اين برنامه، ابراهيم فروزش كارگردان سينماي ايران در غياب عباس كيارستمي اين‌ كارت افتخاري را به نمايندگي عباس كيارستمي دريافت كرد.
در اين برنامه، رضا ميركريمي، مديرعامل خانه‌سينما خاطرنشان كرد: همواره پس از برگزاري جشن هر صنفي احساس رضايت داشتم، چراكه در اين جشن‌ها موقعيتي فراهم مي‌شود تا اعضاي يك صنف پس از مدت‌ها دور هم جمع شوند.
مديرعامل خانه سينما در ادامه فردوسي را نخستين و بزرگترين فيلمنامه‌نويس ايراني دانست و اظهار كرد: لازم است سينماگران و مسئولان اين صنف را جدي بگيرند، چراكه تناسب حقوق اين صنف در مقايسه با هزينه‌اي كه براي ساخت يك فيلم خرج مي‌شود، خيلي جدي نيست.
وي همچنين عنوان كرد: بر خلاف عده‌اي كه مشكل سينماي ايران ضعف فيلمنامه مي‌دانند، معتقدم مشكل سينماي ايران از موارد متعددي سرچشمه مي‌گيرد كه يكي از آنها فيلمنامه است و لازم است در ساخت فيلم‌ها، بيش از هر موضوع ديگري فيلمنامه مورد توجه قرار گيرد.
ميركريمي در پايان اظهار اميدواري كرد: تلاش‌هايي كه ناشي از نگراني از اين وضعيت است، به امنيت رواني تبديل شود و زمان بيشتري صرف فيلمنامه و پيش‌توليد فيلم‌ها شود.
فرهاد توحيدي هم به عنوان رئيس  شوراي مركزي كانون فيلمنامه‌نويسان هم انتخاب روز فيلمنامه‌نويسي را كار ساده‌اي ندانست و ادامه داد: چرا كه فيلمنامه‌نويسي با چهارچوب‌هاي شناخته‌شده ديدگاهايش در ايران چندان قدمتي ندارد.
اين فيلمنامه‌نويس با بيان اين‌كه، همه شاهنامه از منظر سينما صاحب استعداد سينمايي است، تصريح كرد: قدرت داستان‌پردازي، زمينه‌پردازي، صحنه‌آرايي، نوشتن گفت‌وگوي‌هاي پرمايه منظوم، خلق ضرباهنگ مناسب، آفريدن تعليق‌هاي نفس‌گير، نوشتن پايان‌بندي‌هاي مؤثر و بالاتر از همه درآميختن حكمت با داستان و خلق زيرمتن‌هاي عميق، فردوسي را بدون ذره‌اي ترديد به چيره‌دست‌ترين فيلمنامه‌نويس ايران تبديل كرده است.
وي با بيان اين‌كه فردوسي فيلمنامه‌نويسي را پيش از اختراع سينما بنياد گذاشته است، ادامه داد: انتخاب سالروز بزرگداشت فردوسي اشاره مستقيمي است به ضرورت بهره‌گيري سينما از ادبيات و اين بهره‌گيري تنها در دايره آثار كلاسيك ادبي ايران محدود نمي‌شود، بلكه به ميراث‌داران فردوسي در ادبيات معاصر ايران هم بايد گسترش پيدا كند. شاهنامه مركز دواير متحدا‌لمركزي است كه مي‌تواند و بايد به غناي سينماي ملي ايران بي‌افزايد.
حسين ايري، عضو كميته فرهنگي و مدير كميته داوري كانون فيلمنامه‌نويسان نيز درباره داوري مستقل اين كانون براي نخستين‌بار در جشنواره‌هاي سال‌جاري گفت: اين داوري كاملا فني خواهد بود و شباهت چنداني با داوري‌هاي كانون در جشن خانه سينما ندارد، بلكه زاويه ديد بازتري نيز خواهد داشت.
وي همچنين عنوان كرد: اين نوع داوري به معناي تقابل با خانه سينما و يا جشنواره‌ها نيست، اما از آ‌نجا كه مي‌دانيم هيچ‌كس مانند ما به فيلمنامه نمي‌نگرد، به انجام اين كار مهم اقدام كرديم.
ايري در ادامه با تأكيد بر نقش اقتباس در صنعت فيلمنامه‌نويسي افزود: با توجه به آن‌كه ادبيات بستر اصلي فيلمنامه است، در اين داوري بخشي نيز براي اقتباس در نظر گرفته شده است.
وي از ديگر اهداف اين كانون را ايجاد تعامل بيشتر بين صنوف گوناگون برشمرد و گفت: در اين داوري پرفروش‌ بودن و يا فرهنگي‌ بودن خيلي مدنظر ما قرار نمي‌گيرد و بيشتر به ويژگي‌هاي خود فيلمنامه تأكيد داريم.
رئيس كميته داوري اين كانون افزود: در اين داوري‌ها كانون توجه انجمن منتقدان در خانه سينما را به نكاتي در مورد اقتباس ادبي در سينما و فيلمنامه اورجينال جلب مي‌كنم و از صاحب‌نظران هر دو رشته دعوت كرده است.
ايري همچنين از انتخاب پنج فيلم برتر كانون فيلمنامه‌نويسان تا پايان سال جاري خبر داد.
در ادامه‌ حكم داوران عبارتند از: گلي امامي، مينو فرشچي، حسن مهدوي‌فر، حسين ايري، محمدرضا تخت‌كشيان، جمشيد ارجمند، فرزاد مؤتمن، هوشنگ گلمكاني، علي‌اكبر قاضي‌نظام، شاپوري و محمد رضايي‌راد اهدا شد.
سپس پژمان لشكري‌پور، دبير جشنواره فيلم كوتاه جم، نخستين تنديس اين جشنواره را به مناسبت نخستين داوري اين داوران در جشنواره جم به نمايندگي از اعضاي كانون فيلمنامه‌نويسان به فرهاد توحيدي اهدا‌ كرد و حسين ترابي هم لوح تقدير اين جشنواره را دريافت كرد.
به گزارش ايسنا، علي معلم و احمد طالبي‌نژاد، مسئولان دو نشريه لغو امتياز شده «دنياي تصوير» و «هفت» از تلاش‌هاي هفت‌ساله مجله «فيلم‌نگار» به مدير مسئولي نصرت‌الله تابش تقدير كردند.
در اين بخش، احمد طالبي‌نژاد، خواندن فيلمنامه‌هاي چاپ‌شده را بهترين راه براي يادگيري فيلمنامه‌نويسي دانست و گفت: سينما را بايد به وسيله خود سينما ياد گرفت.
علي معلم نايب رئيس  هيأت‌مديره خانه سينما و مديرمسئول نشريه دنياي تصوير نيز وجود فيلم‌نگار را كمكي براي سينماي ايران دانست و گفت: پرداختن اين مجله به مقوله‌هايي مانند انيميشن و صنعت سينما و غيره نشان از آن دارد كه اين بخش‌ها در جامعه مقبوليت يافته‌اند.
مديرمسئول مجله فيلم‌نگار نيز با اشاره به تلاش‌هاي اين مجله در زمينه فيلمنامه‌نويسي خاطرنشان كرد: همواره تلاش داشته‌ايم نشان بدهيم فيلمنامه‌ جدا از صنف‌هاي ديگر شأن خود را دارد و اگر در سينمايي مثل هاليوود تكنولوژي پيشرفته باعث جذابيت فيلم‌ها مي‌شود، در ايران اين مسئوليت خطير بر عهده فيلمنامه‌نويس است.
وي تصريح كرد: با بررسي اجمالي فيلمنامه‌هاي جشنواره فجر از آغاز تا به امروز، متوجه رشد طبيعي فيلمنامه مي‌شويم.
سپس ابوالحسن داودي درباره فريد مصطفوي فيلمنامه‌نويس «روز باشكوه»، «پول خارجي»، «زيرپوست شهر»، «زندان زنان» سخن گفت و سرانجام با همراهي حسين ترابي از فريد مصطفوي تقدير كردند.
در اين مراسم كه اجراي آن را كامران ملكي بر عهده داشت، هنرمنداني چون كمال تبريزي، حبيب رضايي، محمد بزرگ‌نيا، سيروس تسليمي، محمد علي طالبي، بهاره رهنما، سروش صحت، رضا كيانيان، پيمان قاسم‌خاني، ايرج طهماسب، هوشنگ مرداي كرماني و… حضور داشتند.