خرید روسری مديرعامل‌اتوبوسراني:‌اطلاعات وزارت‌كشورغلط است

مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه گفت: پايه آمار و اطلاعات وزارت در مورد اتوبوسراني شهر تهران، غلط و قديمي است.
به گزارش ايسنا، حسين بيژني امروز در نشستي خبري آخرين اقدامات اين شركت را در جريان برگزاري مراسم سالگرد پانزده خرداد و رحلت ملكوتي حضرت امام خميني (ره) را تشريح كرد و به برخي از سوالات خبرنگارن در زمينه حمل و نقل شهري پاسخ داد.
وي گفت: چهار هزار و 600 دستگاه اتوبوس در روزهاي 14 و 15 زائران حرم مطهر امام خميني (ره) را از ميادين، مساجد و محلات تهران تا محل مراسم و بالعكس جابجا مي‌كنند.
وي با اشاره به تبليغات محيطي شركت اتوبوسراني براي جابجايي آسانتر زائران و مسافران در اين محدوده، گفت: بروشورهايي را با توجه به استان‌ها در نظر گرفته‌ايم كه به اين ترتيب، مشكل تداخل پاركينگ‌ها كه در سال پيش با آن مواجه بوديم، را نخواهيم داشت.

870 دستگاه اتوبوس گازسوز در مرحله تست مخازن قرار دارد
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با اشاره به پايان يافتن زمان برخي از اتوبوس‌هاي گازسوز براي تست مخازن، يادآورشد: اتوبوس‌هاي گازسوز پس از پنج سال بايد از نظر كيفيت مخازن سوخت مورد تست قرار بگيرند كه براي حدود 870 اتوبوس، زمان تست مخازن رسيده و 350 اتوبوس گازسوز ديگر نيز در مرز انجام اين تست قرار دارند.
وي با اشاره به اقدام وزارت كشور براي انتخاب يك شركت جهت تست مخازن اتوبوس‌هاي شهر تهران، اظهار كرد: سازمان شهرداري‌ها در فراخواني اين شركت را انتخاب كرده است و ما اميدواريم به زودي مقدمات تست مخازن شروع شود.
بيژني در عين حال تصريح كرد: سازمان شهرداري‌ها و وزارت نفت در نامه‌اي، اخيرا اعلام كرده‌اند كه مسووليتي در مورد تست مخازن اتوبوس‌هاي گازسوز ندارند و به عبارتي، در حال حاضر، مشخص نيست كه مسووليت تست اين مخازن با كدام يك از ارگان‌هاست.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر حدود 40 درصد اتوبوس‌هاي گازسوز شهر تهران، به دليل كارايي نداشتن جايگاه‌هاي سوخت، فاقد كارايي هستند و متوقف شده‌اند.

پايه اطلاعات وزارت كشور در مورد اتوبوس‌هاي شهر تهران غلط است
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با اشاره به طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، گفت: شهر تهران طبق اين طرح به 10 هزار و 500 دستگاه اتوبوس با وضعيت سه سال قبل كه اين طرح بررسي شده است، نياز دارد، اما بعضا ادعا مي‌شود كه شهر تهران به هفت هزار اتوبوس نيازمند است.
وي عنوان كرد: من نمي‌دانم اين اظهارات با چه زمينه كارشناسي و چه اطلاعاتي گفته مي‌شود و اصلا مسوولان طرح كننده اين مسايل، چقدر اطلاعات از حمل و نقل، ترافيك و اتوبوس دارند. در عين حال ما مطمئن هستيم كه پايه اطلاعات وزارت كشور در مورد شرايط اتوبوسراني در شهر تهران غلط است.
بيژني ادامه داد: در حال حاضر اتوبوس‌هايي در شهر تهران مشغول به فعاليت هستند كه از كفشان روغن و دود بيرون مي‌زند و ما مجبور هستيم كه اين اتوبوس‌ها را از رده خارج نكنيم و يا براي تعمير نفرستيم؛ چرا كه با اين كار، خطوط اتوبوسراني خالي مي‌شود.
وي بيان كرد: در حال حاضر از هفت هزار اتوبوسي كه در اختيار داريم، 900 دستگاه كاملا از رده خارج هستند، اما از آن‌ها استفاده مي‌كنيم. همچنين 40 درصد از دو هزار و 857 دستگاه گازسوز نيز غير عملياتي هستند، در عين حال از مابقي اتوبوس‌ها نيز بايد هفت درصد را كنار گذاشت كه اين تعداد نيز به دلايلي چون پنجري، خرابي موتور و ساير ايرادات معمول، متوقف هستند و با اين وضع فقط چهار هزار و 500 دستگاه اتوبوس براي ما مي‌ماند.

35 درصد مردم در شهر تهران بليت نمي‌دهند

60 درصد مسافران BRT بليت نمي‌دهند، شركت واحد ماموران كنترل را دوباره مستقر كرد
 مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در پاسخ به سوالي در مورد پيشنهاد افزايش قيمت بليت، ابراز كرد: متاسفانه در حال حاضر 30 تا 35 مردم در استفاده از اتوبوس بليت نمي‌دهند، همچنين 60 درصد مسافران BRT نيز طي مدت راه‌اندازي اين خط، بليت ندادند و به همين دليل شركت واحد، ماموران كنترل خود را در ايستگاه‌هاي BRT مجددا مستقر كرده است.
وي توضيح داد: قيمت واقعي جابجايي مسافر در شهر تهران براي هر مسافر 210 تومان است كه بايد هر سال اين قيمت تمام شده براي هر مسافر با توجه به تورم افزايش يابد، چرا كه هر سال بسياري از هزينه‌ها از جمله قطعات و حتي خود اتوبوس گران‌تر مي‌شود.

از 70 ميليارد تومان يارانه بليت اتوبوس 86، فقط 9 ميليارد تومان گرفته‌ايم
بيژني همچنين خاطر نشان كرد: از رقم كل 70 ميليارد توماني سهم دولت در پرداخت يارانه بليت اتوبوس، تاكنون فقط 9 ميليارد تومان را از سال 86 دريافت كرده‌ايم كه عمده آن نيز در شب عيد داده شده است.
وي اعلام كرد: همچنين از 70 ميليارد تومان سهم مردم نيز فقط 20 ميليارد تومان تاكنون دريافت كرده‌ايم و مابقي اين سهم كه پرداخت آن معوق مانده است، را مثل هميشه شهرداري تهران پرداخت كرده است.

كسي خسارات ما را نداد، خودمان به فكر افتاديم
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در پاسخ به سوالي در مورد خسارات اتوبوسراني از محل برگزاري بازي‌هاي ليگ برتر فوتبال، توضيح داد: سال گذشته يك ميليارد و 300 ميليون تومان از تربيت بدني بابت خسارات اتوبوسراني مي خواستيم و آخرين بازي كه در آن اتوبوسراني، 298 ميليون تومان خسارت ديد، بازي پرسپوليس و سپاهان در خرداد ماه سال قبل بود.
وي ادامه داد: به دليل آن كه اين خسارات از سوي سازمان تربيت بدني هيچ گاه پرداخت نشد، اتوبوسراني به اين نتيجه رسيد كه خودش براي جبران و كاهش خسارات اين بازي‌ها فكري را بيانديشد و به اين دليل بود كه از سال گذشته، اقدام به استفاده از اتوبوس‌هاي نو همراه با پذيرايي از تماشاگران كرديم و تعداد اتوبوس‌ها را نيز افزايش داديم.
بيژني تصريح كرد: در بازي اخير پرسپوليس و سپاهان، اتوبوسراني شهر تهران فقط دو ميليون تومان خسارت ديد.

سهم جابجايي اتوبوس در شهر تهران را 26 درصد است 
 
 وي در ادامه سهم جابجايي اتوبوس در شهر تهران را 26 درصد اعلام كرد و در پاسخ به اين سوال كه وزارت كشور اين سهم را 17 درصد اعلام كرده است، گفت: من اين آمار را قبول ندارم و معلوم نيست كه پايه آمار و تجزيه و تحليل وزارت كشور از كجاست.
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه خاطر نشان كرد: اتوبوسراني در فروردين ماه امسال، همراه با شركت ميني‌بوسراني حدود 83 ميليون نفر را جابجا كرده است و علت كاهش اندك تعداد مسافران در اين مدت، واگذاري 20 درصد ميني‌بوسراني به شهرهاي اقماري بوده است.

هر تغييري در وزارت كشور انشاءالله مايه رحمت است
وي در پاسخ به اين سوال كه نسبت به تغييرات در وزارت كشور چه ارزيابي داريد، گفت: تاكنون هيچ درگيري با وزارت كشور نداشته‌ايم و قطعا هر اتفاقي در شهر تهران از جمله وزارت كشور بيافتد، مايه رحمت است، اگر حرف‌ها مبتني بر نظر كارشناسي باشد و با مردم با صداقت حرف بزنيم، همه مشكلات حل مي‌شود.

فقط 220 اتوبوس شهر تهران كولر دارند
بيژني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نزديكي فصل تابستان، چه تعداد از اتوبوس‌هاي شهر تهران كولر دارند، اضافه كرد: در حال حاضر بيش از 220 اتوبوس در شهر تهران، كولر دارند.
وي اذعان كرد: اين كه اتوبوس‌هاي شهر تهران كولر ندارند، مشكل ما نيست و خودروسازان اين ضرورت را در مورد اتوبوس‌ها يا در نظر نگرفته‌اند و يا نمي‌توانستند كه بايد در نظر بگيرند.
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در پاسخ به اين سوال كه چرا اتوبوس‌هاي شهاب خودرو كه شهرداري تهران به طور مستقيم از خودروسازان خريداري كرده است، نيز فاقد كولر هستند، اظهار كرد: امكان نصب كولر بر روي اين اتوبوس‌ها، وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا شما به عنوان كارفرما، اتوبوس‌هاي كولردار خريداري نكرده‌ايد، پاسخ مشخصي نداد.

زنانه كردن خطوط برقي در دستور كار نيست، اما استفاده از رانندگان زن در اين خط براي ما اولويت دارد
بيژني با تاكيد بر اين كه زنانه كردن خطوط برقي در دستور كار نيست، اما استفاده از رانندگان زن در اين خط براي ما اولويت دارد، بيان كرد: خط اتوبوس‌هاي برقي به دليل بسته بودن فضا، براي فعاليت خانم‌هاي راننده، امكان بيشتري را فراهم مي‌كند و در عين حال ايجاد فضا براي مسافران خانم در اين خطوط اولويت دارد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر پنج يا شش راننده زن، فقط در خطوط BRT مشغول به فعاليت هستند، عنوان كرد: اگر قرار باشد در خطوط اتوبوس برقي، از خانم‌هاي راننده استفاده كنيم، اين تعداد افزايش خواهد يافت.
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه در عين حال از توسعه خط اتوبوس برقي ميدان شوش به راه‌آهن و اتصال آن به خط تهران‌پارس به شوش خبر داد كه تا چند ماه آينده با تجهيز امكانات لازم به بهره‌برداري مي‌رسد.

براي ورود اتوبوس‌هاي دوكابينه، زمان اعلام نمي كنيم

منظور ما، ساماندهي خطوط ويژه خاوران تا آزادي، بود نه BRT
وي در پاسخ به اين سوال كه آخرين وضعيت ساخت خط دوم BRT در چه مرحله‌اي است، خاطر نشان كرد: ما از ابتدا نگفته بوديم كه به دنبال ساخت خط دوم BRT هستيم، بلكه از همان ابتدا، ساماندهي خطوط ويژه خاوران تا آزادي را مد نظر داشته‌ايم، اما ممكن است، بعد از اين، در مورد اين خط تجديدنظر بيشتري صورت گيرد.
بيژني ادامه داد: در اين مسير برخي از خطوط ويژه به هم پيوسته نبوده‌اند و برخي از خطوط نيز زيرساخت‌هاي كاملي نداشتند، به همين دليل تصميم گرفتيم كه اين خطوط را در شكلي كلي ساماندهي كنيم.

از ابتداي سال فقط 51 اتوبوس تحويل گرفته‌ايم

اين كه گفته‌اند ما آمار نداده‌ايم، كذب محض است
وي در پاسخ به اين سوال كه پس از اعلام وزارت كشور در مورد منوط كردن تحويل اتوبوس به ارائه گزارش از سوي شهرداري تهران، چه تعداد اتوبوس را تاكنون از محل حواله‌هاي قبلي تحويل گرفته‌ايد؟ توضيح داد: از محل حواله‌هاي قبلي تاكنون، فقط 51 اتوبوس اويكو تحويل گرفته‌ايم.
مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه همچنين تاكيد كرد: برخي اظهارات از سوي وزارت كشور در مورد ندادن آمار از سوي اتوبوسراني كذب محض است و نامه‌ها و رسيدهاي مربوط به اين مساله، در دست است و ما مي‌توانيم آن‌ها را منتشر كنيم.